Pura vida!

Betreed je Costa Rica, dan kun je niet om ‘pura vida’ (puur leven) heen. Het is dé slogan van de Costa Ricanen en een antwoord op eigenlijk alles wat je voor ‘goed, cool, doei, oké en ik weet even niet wat ik moet zeggen’ kunt vervangen. Als backpacker reis ik naar de mooiste plekken van het land en zie ik veel van het pure leven waar de Costa Ricanen zo trots op zijn. En terecht!

Where the story continues

Omdat Liene en ik busmoe zijn, de vrijheid van gaan en staan waar we willen, willen ervaren, en nu eenmaal van autorijden houden, besluiten we een 4X4 te huren en de wegen van Costa Rica te verkennen. Die 4X4 is geen overbodige luxe op de hobbelwegen die als provinciale wegen doorgaan. We hobbelen, steken rivieren over, rijden door prachtige dorpjes, hobbelen nog meer, stoppen bij een lokale voetbalwedstrijd waarvoor hele families zijn uitgetrokken en genieten van het uitzicht op zee of de bergen.

Rincon de la Vieja

Na twee dagen touren komen we aan bij El Sol Verde, een prachtige camping en B&B gerund door Nederlanders. We slapen in een schattig tenthuisje midden in de natuur. Aangezien in Costa Rica elke waterval of mooi stuk natuur geld kost (zo’n €8,- gemiddeld) zijn we blij met een local tip; een zanderige weg die leidt naar een super mooi riviertje. Perfect om af te koelen!

De volgende dag zijn we vroeg uit de veren. Op naar Rincon de la Vieja, een groot park vol vulkanische activiteiten. We hiken ons suf en zien borrelende modderpoelen, stomende gronden, ruiken rotte eieren (zwavel), zien prachtige landschappen en een bulderende waterval waar we een verfrissende duik nemen.

Blauw!
Rio Celeste betekent blauwe rivier op z’n Nederlands. Nu dacht ik dat zo ongeveer elke rivier wel blauw te noemen is, want water beelden we ons nu eenmaal in in deze kleur. Na het zien van Rio Celeste is dat beeld echter iets aangepast. Blauw is hier blauw zoals je dat nog nooit gezien hebt. Door een reactie van een vulkanische kristallen van twee rivieren die samen komen, werken de kristallen als een soort prisma die alleen nog de helderblauwe kleuren doorlaat. Ik snap nog steeds niet hoe dit park relatief onbekend is onder toeristen (gelukkig voor ons), want wat een pareltje is dit!

Overigens hebben Liene en ik de zogenaamde ‘backroad’ tussen vulkaan Tenorio en Miravalles genomen om hier te komen waarbij je over steile en uiteraard hobbelige wegen richting prachtige bergtoppen rijdt. Aanrader? Yes!

La Fortuna & El Arenal

De laatste dag van onze autohuur rijden we richting Arenal – de beroemdste vulkaan van Costa Rica. Tot tien jaar geleden zag je de rode lava nog stromen zodra de zon onder was. Aan die activiteit heeft La Fortuna dan ook haar toeristische status te danken, want 20 jaar geleden was dit dorpje nog een doodgewoon boerendorp. Liene en ik gunnen onszelf wat luxe in een van de betere hostels met groot zwembad. Blij met dit beetje luxe, want om en om voelen we ons zwaar belabberd (onze Hollandse magen zijn nog steeds niks gewend). Toch lopen we de volgende ochtend door het Mystical Bridges park en we hebben het park voor onszelf zo vroeg in de ochtend. Wat dat betekent? Veel wildlife!

We loved hiking…

Tot de dag waarop we aan de Cerro Chato begonnen. Op papier klinkt het leuk: een vulkaan beklimmen en zwemmen in het kratermeer op de top. Aangeraden door Nederlandse meien zonder enige hike-ervaring en die vonden het peanuts. Als je de tijd neemt dan duurt alles bij elkaar zo’n drie uur. Dat paste perfect in ons plan, konden we ‘s middags met de boot naar Monteverde.

Het goede nieuws? Die boot hebben we op het nippertje gehaald. Het slechte nieuws? Die meiden hebben gelogen. Het begin is prima, tot je steil omhoog klimt over boomwortels voor zo’n 2 uur om dan op de top te komen en eigenlijk alleen bomen te zien. Om in het kratermeer (wat niks anders is dan een, weliswaar mooi, simpel meer) te springen hike je nog een kwartier steiler dan steil naar beneden. Mocht je nog niet overtuigd zijn deze hike niet te lopen in Costa Rica, geef Liene of mij even een belletje en we herhalen ons gevloek met plezier 😉

Monteverde

Tot zover onze mindere ervaring, voor de rest houden wij ons natuurlijk alleen maar met leuke dingen bezig. Zoals ziplinen door de boomtoppen van Monteverde. Als echte pro’s hangen wij in kekke tuigjes aan lijnen worden geklikt en zoeven we op hoge snelheid over diepe dalen.

‘S avonds ontmoeten we onze nieuwe amigos; duo Randy & Prandy en onze bondgenoten voor de volgende dag. Missie: een zwembad om te chillen. ‘Per ongeluk’ belanden we in een luxe resort waar we nog net in het zwembad kunnen springen voor we eruit worden gezet. Even later vinden we een resort dat ons wel accepteert en hebben we een pingpongtafel, biljart, jacuzzi en zwembad voor onszelf. Pura Vida!

Rafting the Pacuare

Onze laatste dag samen besluiten we te eindigen met raftavontuur. Om 5.00 uur zitten we in de bus op naar de Pacuare rivier. Na een stevig ontbijt begint het feest. 14 kilometer brengen we peddelend, bukkend en drijvend door op en in de rivier. We lunchen van een omgekeerde raft en lachen ons suf met onze ‘bootgenoten’: een Maleisisch stel. Overigens de beste touroperator so far: zelfs mijn perfectionistische kant heeft niks aan te merken op Rio Tropicales.

Een aantal uren later zeg ik gedag tegen m’n maat en verruil ik haar in voor een ouder stel: pa en ma komen op bezoek!

Daarover de volgende keer meer in Silke in Latijns Amerika.

2 thoughts on “Pura vida!

1. Dory says:

Ha die Silke, we blijven met plezier jouw avonturen volgen, maar je ligt achter meid! Ook de avonturen met jullie pap en mam willen we lezen. Aangezien ik liever lees dan hike: kom maar op met die verhalen! Enjoy!!